woensdag 20 oktober 2010

FIRST CONTACT

Enkele maanden geleden was ik via GOOGLE (Afbeeldingen) op zoek naar beeldmateriaal van bruggen gebouwd door GUSTAF EIFFEL. Tot ik plots deze foto van het "VIADUC DU VIAUR" ontdekte ... Kan U zich voorstellen dat mijn hartje "ietsje" sneller begon te slaan ? De gemeente St. Martial (F-12800) is gelegen tussen RODEZ en ALBI (in het zuiden van Frankrijk), 1.200 kilometer van mijn "thuis" in Tongeren.

Toen men voor de WERELDEXPO (1889-http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldtentoonstelling)de EIFFEL toren bouwde was het de bedoeling die na 5 à 10 jaar terug af te breken ... deze "bruggen" houden al meer dan 100 jaar stand, en zullen dat hopelijk - wellicht - nog lang doen. Toen deze "kunstwerken" gebouwd zijn heeft niemand er aan gedacht dat ze eventueel na 5 à 10 jaar afgebroken zouden worden ... they were build to last ...

Het viaduct is dringend aan een herschilderbeurt toe ... dat zou in 2012 gebeuren, hopelijk, want men discuteert al jaren zonder dat er enige aktie ondernomen wordt. Op de (oude) postkaarten is overduidelijk te zien hoe mooi het hier geweest moet zijn geweest, wat een fantastisch zicht men op het VIADUCT en de vallei had toen er veel minder bomen stonden ... Ook daar zou iets mogen ondernomen worden. Toen het VIADUCT in 1902 ingehuldigd werd, was het de grootste metalen constructie in Frankrijk ...


Ik had eerder dit jaar al naar Zuid-Frankrijk met vakantie willen vertrekken, alleen, op 5 mei lag er in het "MASSIF CENTRAL" sneeuw op 600 meter hoogte. Wie regelmatig de -A75- gebruikt weet dat Je daar over een hoogte van meer dan 1.100 meter moet ... dus, bleef ik wijselijk thuis. Ik wilde dan maar naar PORTO in Portugal gaan om er de twee horizontale EIFFELTORENS te gaan bekijken. Die reis werd dan weer "gesaboteerd" door een IJslandse vulkaan.

Door het vinden van het beeldmateriaal van het "VIADUC DU VIAUR" had ik plots een andere "reisbestemming". Ik wilde en zou dat kunstwerk gezien hebben ... ook al moest ik even geduld hebben voor ik de tocht kon aanvatten ...

Picture : http://fr.wikipedia.org/wiki/Viaduc_du_Viaur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten